

triple r, mevag,triple r türkiye,





​
HİDROLİK VE YAÄžLAMA YAÄžLARINDA KİRLİLİĞİN ÖNEMİ
YaÄŸlama ve hidrolik yaÄŸları, makinalar için çok önemli olmakla beraber, iÅŸletmelerde yeterince önem verilmemekte ve genellikle yanlış uygulamalara maruz bırakılmaktadır. Özellikle yaÄŸ kirliliÄŸi konusunda filtre seçiminden öte bir çalışma çoÄŸu kez yapılmamaktadır. Bu makalede, yaÄŸ kirliliÄŸinin tanımı, kullanılan uluslararası standartlar, yaÄŸların nasıl kirlendiÄŸi anlatılmakta ve yaÄŸ kirliliÄŸinin neden ölçülmesi gerektiÄŸi en belirgin nedenlerle cevaplandırılmaktadır. Ayrıca, Türkiye’de ve dünyada sanayiden verilen örneklerle yaÄŸ kirliliÄŸinin azaltılması ile elde edilen kazançlar istatistiki olarak verilmektedir.
Makinalarda kullanılan yaÄŸlama yaÄŸlarının temel görevi karşılıklı çalışmakta olan iki yüzeyi birbirinden ayırmak; hidrolik yaÄŸlarının ise sıkıştırılamaz bir sıvı olan yaÄŸla güç veya sinyal iletmektir.
Yapılan araÅŸtırmalarda makina arızalarının önemli bir bölümünün yaÄŸlamayla ilgili olduÄŸu ortaya çıkmıştır. Bu araÅŸtırmalarda kirliliÄŸin özellikle çalışan yüzeylerin aşınması nedeniyle mekanik arızalara, hidrolik sistemlerinde ise valf arızaları ve yaÄŸ kaçaklarına neden olduÄŸu anlaşılmıştır.
YaÄŸ kirliliÄŸinin tanınması, tanımlanması ve giderilmesi iÅŸletmelere yağın kullanıldığı her yerde hem tüketilen yaÄŸ miktarı açısından, hem makina arızalarının sıklığı açısından hem de makina ömrü açısından büyük yararlar saÄŸlamaktadır.
Bu bildiride, yaÄŸ kirliliÄŸinin tanımı ve izlenmesi ile ilgili bilgi ve örnekler sunulmaktadır.
YAĞ KİRLİLİĞİ NEDİR?
YaÄŸlarda kirlilik, yaÄŸa baz yaÄŸ ve katkı maddeleri dışında karışan her türlü katı, sıvı ve gaz halindeki maddeler ve ısı transferi ile enerji katkısı olarak tanımlanabilir. Bu bildiride sadece katı maddeleri inceleyecek ve bundan sonra “kirlilik” tanımıyla sadece katı maddeleri tanımlamış olacağız.
YaÄŸ kirlilik partikülleri, iÅŸletme ortamında bulunabilecek kimyasal tozları, çevre tozları olabileceÄŸi gibi yağın kullanıldığı sistemin aşınmasından kaynaklanan partiküller de olabilir. YaÄŸda kirlilik denilince 0.5 mikron ile 100 mikron arasında partiküller kastedilmektedir. Ancak, genel uygulamada kullanılan çerçeve 2 ila 50 mikron arasındaki partiküllerdir.
KarşılaÅŸtırma amacıyla ÅŸu büyüklükler kullanılabilir:
İnsan saç kılı 80 mikron
Sokak tozu 40 mikron
Akyuvarlar 20 mikron
Talk tozu 10 mikron
Bakteri 3 mikron
KirliliÄŸi tanımlamak için deÄŸiÅŸik standartlar kullanılmaktadır. ISO4406, Amerikan askeri standardı MIL- STD1246A, NAS1638, SAE749 ve ACFTD standartları arasında en fazla kullanılanlar NAS ve ISO’dur.
YAÄž KİRLİLİĞİNİN ÖLÇÜSÜ NEDİR?
YaÄŸ kirliliÄŸi konusunda, henüz TSE Standartları arasında yayınlanmamış olmakla birlikte, ISO Standartları arasında yayınlanmış ISO4406 standardı mevcuttur. Bu standartta, yağın içinde bulunan yaÄŸ partiküllerinin sayısının tanımlanması için bir kod geliÅŸtirilmiÅŸtir. Bu koda göre, bir “taksim=bölü” iÅŸaretiyle ayırılan iki rakam kullanılmaktadır: a/b gibi.
Bu tanımda “a” yaÄŸ numunesinin 1 mL (mililitre)’sinde bulunan 5 mm veya daha büyük parçaların sayısını tanımlayan bir rakam, “b” ise yine yaÄŸ numunesinin bir mL’sinde bulunan 15 mm veya daha büyük partiküllerin sayısını tanımlayan bir rakamdır.
Bir yağın ISO kirlilik kodu, 20/16 olarak ifade edildiÄŸinde, bundan anlaşılan: Bu yağın bir mililitresinde 5 mm partiküllerden 5.000-10.000 arasında bir sayıda parçacık bulunduÄŸu, 15 mm parçacıklardan ise 320-640 arasında bir sayıda parçacık bulunduÄŸu anlaşılır. ISO standartları bazen sadece 10 mm’luk parçacıkların sayısı verilerek ifade edildiÄŸi gibi, bazen hem 2 mm, hem 5 mm ve hem 15 mm parçacıkların sayısı a/b/c ÅŸeklinde verilmektedir. Bu son tarif edilen kodlama henüz sanayide kabul görmemiÅŸtir. En çok kullanılan tanım a/b ÅŸeklinde olan tanımdır.
ISO ve NAS Kodları Karşılaştırması
ISO NAS
21/18 12
20/17 11
19/16 10
18/15 9
17/14 8
16/13 7
15/12 6
14/11 5
13/10 4
12/9 3
11/8 2
10/7 1
​
YAĞ NEDEN KİRLENİR?
YaÄŸların kirlenmesi birçok ÅŸekilde olabilir:
< >Baz yaÄŸ ve katkı maddelerinde bulunan ve imalattan gelen kirlilikTürkiye’de baz yaÄŸ sadece TüpraÅŸ AliaÄŸa Rafinerisi’nde üretilmektedir. Bu nedenle ithal olmayan her marka ve her cins madeni yağın baz yağı bu rafineriden temin edilmektedir. Modern rafinasyon tekniÄŸinin gerektirdiÄŸi her türlü konuya titizlik gösteren bu rafinerimizin ürettiÄŸi yaÄŸların temizliÄŸine de dikkat ettiÄŸi kuÅŸku götürmez. Ancak, bu iÅŸlemler konusunda detaylı bilgiye sahip deÄŸiliz.
Ayrıca, baz yağı yaÄŸ üreticisine taşıyan tankerlerin tanklarının söz konusu ettiÄŸimiz standartlar doÄŸrultusunda ne denli temizlendiÄŸi hakkında da elimizde bir bilgi yoktur.
< >Baz yaÄŸ ve katkı maddelerinin depolanmasından gelen kirlilikDaha önce de belirtildiÄŸi gibi, yaÄŸ Türkiye’de sadece bir rafineride imal edilmektedir. Yağın orada imal ediliÅŸi, tankerlere yükleniÅŸi, tankerlerle yaÄŸ imalatçısına gidiÅŸi, baz yaÄŸa katkı katılması, tekrar varillenip kullanıcıya yollanması sırasında kirlilik karışması çok kolaydır.
Türkiye’de bilgimiz dahilinde olan sadece 3 tane varil imalatçısı vardır. Bu imalatçıların varilleri ISO standardında temizleme iÅŸlemine tabi tuttuklarına dair elimizde bir bilgi yoktur. Kaldı ki, kullanıcıların depolamalarında da büyük sorunlar yaÅŸanmaktadır. Ancak, bunun detayları bu bildirinin ilgi alanı dışındadır.
< >YaÄŸların kullanıldığı sistemin imalatından veya çalışmasından gelen kirlilikHer makinanın imalatından sonra sisteminde kalmış olan kirliliÄŸin “flushing” iÅŸlemi ile temizlenmesi gerekir. Bu iÅŸlem ne kadar iyi yapılırsa yapılsın sistemde kirlilik kalır ve bu kirliliÄŸin temizlenmesi gerekir.
Her sistem çalışırken mutlaka kirlilik üretir. Hidrolik sistemlerde en büyük kirlilik kaynağı hidrolik pompalardır. O nedenle, hidrolik pompa seçiminde özellikle kaliteli pompalar seçmeye dikkat etmek gerekir.
-
Çevreden gelen kirlilik
Yağın kullanıldığı ortamda özellikle yaÄŸ tankının atmosfere açık olmasından, ilave edilen yağın kirlilik içermesinden kaynaklanan kirlenmelerde çevre tozu vardır. Bunun en başında gelen neden yaÄŸ tanklarının havalandırma borularının atmosfere açık olması, yaÄŸ ilavesi için kullanılan boÅŸaltma tenekesinin kirlenmesi gelir. En büyük kirlilik kaynağı elbette yeterince contalanmamış yaÄŸ tanklarıdır.
-
YaÄŸların kullanıldığı sistemin ürettiÄŸi kirlilik
YaÄŸ sirküle edilen her sistemde dahili olarak aşınma parçacıkları üretilir. Bunlar da yaÄŸa kirlilik olarak eklenir ve daha fazla aşınmaya neden olurlar.
KirliliÄŸin boyutuna bir örnek olması için ÅŸu örneÄŸi verebiliriz:
15 Lt/dk Pompa 15 Lt/dk Pompa
ISO 21/18 ISO 14/11
Bir yılda dönen kirlilik miktarı Bir yılda dönen kirlilik miktarı
22 Kg 3,963 Kg
Beklenen pompa ömrü Beklenen Pompa Ömrü
2 yıl 14 yıl
GörüleceÄŸi gibi, yaÄŸ kirliliÄŸi makina ömründe çok büyük farklılık yapmaktadır.
YAÄž KİRLİLİĞİ NEDEN ÖLÇÜLMELİDİR?
Neden 1: Makina Ömrünü Uzatmak, Makina Arızalarını Azaltmak İçin!
Neden 2: Filtre Sisteminin Verimli Çalışıp Çalışmadığını Kontrol Etmek İçin!
Makina imalatında filtrasyon sistemleri genellikle yetersiz olarak dizayn edilmektedir. Çünkü birçok imalatçı dizaynını makinalarında olması gereken temizlik seviyesine göre dizayn etmemektedir. YaÄŸ filtrasyonunu yapacak yeterlilikte ve fakat makinanın fiyatını olumsuz yönde etkilemeyecek en ekonomik pompa sistemi seçilmektedir.
Filtre sisteminin verimli çalışıp çalışmadığı ancak kirlilik bilançosu çıkarılırsa bulunabilir. Bu da kirlilik ölçülerek yapılabilir.
Neden 3: Filtre Sisteminde Arıza Olup Olmadığını Kontrol Etmek İçin!
Filtre sistemlerinin çoÄŸunda filtre deÄŸiÅŸimi belli kullanım süresine göre yapılmaktadır.
Daha iyi filtre sistemlerinde ise diferansiyel basınç transdüserleri kullanılmakta olup, bunlar giriÅŸ çıkış basınçları arasında filtrenin tıkanması nedeniyle fark arttığı zaman belli bir basınç farkında ışık yakarak vs filtrenin tıkanmakta olduÄŸunu gösterir.
Ancak, filtre yırtıldığında veya delindiÄŸinde basınç farkı sıfırlanacağı için bu tip bir arızayı bulmak mümkün olmayacak, bu arada toplanmış olan tüm kirlilikler sisteme salınacaktır. Bu durumda hemen müdahale etmek gerekecektir.
Neden 4: Arızaları GeliÅŸme Safhasındayken Yakalamak İçin!
Yağın bozulması,< >Rulman arızası,DiÅŸli kutusu arızası,Pompa arızası,Korozyon,Piston ve silindir arızaları,Motor arızalarıHepsi yaÄŸa kirlilik salarlar. GeliÅŸmekte olan arızalar kirlilik ölçümü yapılırsa problem büyümeden yakalanabilir.
Neden 5: Filtre DeÄŸiÅŸimine Karar Vermek İçin!
FiIltre kirlilik indikatörleri basınç farklılığına baÄŸlı olarak çalışır; oysa, doÄŸrusu filtrenin kirlen-diÄŸinde deÄŸiÅŸtirilmesidir.
Kirlilik seviyesinin ölçülmesi buna imkan verir.
YAÄž KİRLİLİĞİ NEDEN ÖNEMLİDİR?
EÄŸer, birbirlerine karşı çalışan iki yüzey arasında “film” tabakası oluÅŸturan yaÄŸ bozulmasa “teorik olarak” bu iki yüzeyin hiç aşınma olmadan çalışması mümkün olabilecektir. Ancak, birçok teori gibi bu teori de gerçek hayattaki durumdan uzaktır; çünkü, karşılıklı çalışan yüzeylerde aşınma mutlaka görülmektedir.
Yüzeylerde aşınma olması yaÄŸ filminin “yırtılması” sonucu meydana gelmektedir. Aradaki ince yaÄŸ filmi yırtılınca, metal yüzeyler birbirlerini iÅŸlemekte ve aşınma ile birlikte makina arızaları ortaya çıkmaktadır. Olayın tribolojik yönü, bir baÅŸka makalede incelenecektir. Olayın yaÄŸla ilgili yönü ise bu yazının konusudur. Öyleyse, yaÄŸ filmi neden yırtılmaktadır?
YaÄŸ filmi yağın kalitesinin deÄŸiÅŸmiÅŸ olmasından kaynaklanır. Yağın kimyasal ve fiziksel özelliklerinde meydana gelen deÄŸiÅŸiklikler sonucu yaÄŸ, örneÄŸin viskozite düÅŸmesi sonucu yüzeylerin birbirlerine uyguladığı yükü kaldıramamakta ve yırtılmaktadır. Öyleyse, yağın özellikleri neden deÄŸiÅŸmektedir.
Yağın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin deÄŸiÅŸmesinin nedeni yağın kirlenmesidir. Bu kirlilik kaynakları, daha önce listelenmiÅŸ olan, parçacık, ısı, nem gibi unsurlar olabilir.
Yağın kirliliÄŸinin, yağın viskozitesini düÅŸürmesi ve yaÄŸlanmakta olan bir rulmanın ömrü üzerine etkileri bir rulman firmasının bir araÅŸtırmasında en çarpıcı ÅŸekliyle ortaya konmuÅŸtur. Bu rapordan aldığımız verileri normalize ederek sunduÄŸumuz, Tablo 2. Bağıl rulman ömrünün, yaÄŸ viskozitesi ve kirliliÄŸinden etkilenmesini en bariz ÅŸekliyle ortaya koyuyor.
Kirli yaÄŸ kullanmak, viskozitesi %75 düÅŸük yaÄŸ kullanmak demektir. YaÄŸ viskozitesinin %50 azalması, rulman ömrünü 20’de 1’e düÅŸürmekte, diÄŸer bir deyiÅŸle,rulman ömrünü %95 azaltnmaktadır.
Burada sorulması gereken önemli bir soru da ÅŸudur:
Makinamızda kullandığımız yağın ölçümünü yaptırdık. Ancak, yağımızın sahip olması gereken ISO kodu ne olmalıdır? Hangi makinada ne kadar kirliliÄŸe müsade edilebilir? Bu nasıl bulunur? Maalesef, bu sorunun yanıtı makina üretici firmaları tarafından henüz verilmemektedir. Bunun ampirik olarak hesaplanması gereklidir.
Bu sorunun cevabı yapmakta olduÄŸumuz iÅŸin en önemli kısmıdır. Bu soruyu aÅŸağıdaki kriterleri kullanarak hazırlayacağımız Olması Gereken Temizlik Düzeyi Saptaması ile cevaplandırabiliriz. Bunun için aÅŸağıdaki kriterleri kullanabiliriz:
-
Yağ Pompamızın Kirliliğe Duyarlılığı
-
Yağımızın Çalışma Basıncı
-
Yağın Yük Altına GirdiÄŸi Strok Süresinin Pompanın Çalışma Süresine Oranı
-
YaÄŸ Tipi
-
Sistemdeki Servovalf Sayısı
-
Yağda Su Miktarı
-
Kirlilik Aşındırıcılığı
-
Yağın Debisi
-
Sistemin DuruÅŸ Maliyeti
-
Sistemin Fiyatı
-
Arızada İş GüvenliÄŸi Riski
Bu kriterlere dayanarak makinada kullanılan yağın sahip olması gereken kirlilik düzeyi tesbit edilebilir.
Bugün sanayide yaÄŸ kullanılması gereken noktalarda genellikle makina üreticisinin tavsiyeleri takip edilir. Bu en tavsiye edilecek yöntemdir; ancak, bu uygulamalarda da mühendislik ÅŸüphesini elden bırakmamak ve tavsiyenin ne kadar saÄŸlıklı olduÄŸunu zaman zaman sorgulamak gerekebilir.
MAKİNA ARIZALARI ve ARIZA TEMEL NEDENLERİ
Makina arızaları, her sanayi iÅŸletmesinin hergün yüzyüze olduÄŸu ve kaçınılamaz ve fakat giderilmesi için çaba verilmesi gereken bir olgu olduÄŸu düÅŸünülür. Birçok iÅŸletme bu nedenle, arızaların peÅŸinde koÅŸar ve daima arızaların bir adım gerisinde gider. Bu nedenle, bu iÅŸletmelerde, arıza tamiratı hiç bitmez!
Bu yazının amacı, bakım türlerini tartışmak olmadığından detaya girmeden, makinalarda “saÄŸlıklı” yaÄŸ kullanmanın hem makina arızalarının önüne geçeceÄŸi, hem de yaÄŸ masrafını azaltacağını söylemek mantıka aykırı gelmeyecektir. Önleyici Bakım (Proactive Maintenance) olarak tanımlayacağımız ve 2000’li yılların kaçınılmaz bakım yöntemi olacak bu uygulamada, yaÄŸ makina arızalarını önlemede en önemli unsurlardan biri olarak görülmektedir.
Bir rulman firmasının ve ABD’de yapılan bağımsız bilimsel araÅŸtırmalar mekanik arızaların %42’si ile %70 arasındaki gibi yüksek bir orandaki arızanın kaynağının aslında tamamen yaÄŸa baÄŸlı sorunlar olduÄŸunu ortaya konmuÅŸtur.
Öyleyse, yaÄŸ ve yaÄŸlamayla ilgili sorunlar bir Temel Arıza Nedeni teÅŸkil etmektedirler. Bu noktada, her makinanın üreticisinin genellikle makina etiketinde veya el kitabında yapmış olduÄŸu yaÄŸ tavsiyesi ile ilgi 3 büyük varsayımın varlığını görmek gerekir. Makina üreticisi makinasının veya tezgahının ÅŸu üç koÅŸulun varlığını varsayarak yaÄŸ önerir ve makina dizayn ömrünü bunlara baÄŸlı olarak hesaplar:
Makina ömrü hesaplamada adı edilmeyen 3 varsayım:
1- Makina normal sıcaklık derecelerinde çalışacaktır!
2- Makinada kullanılan yağ temiz olacaktır!
3- Makina kaplin ve diğer ayarları tam olacaktır!
GörüleceÄŸi gibi, makina ömrü hesaplamada kabul edilen üç unsurdan biri, “yağın temiz olduÄŸu”dur. Ancak, sahada çalışan her mühendis bilir ki, bu nadiren geçerlidir. Öyleyse, Arıza Temel Nedeni olan aÅŸağıdaki faktörler incelenmeye deÄŸerdir.
Arıza Temel Nedenleri
·YaÄŸ KirliliÄŸi
·YaÄŸ katkı Maddesi Tükenmesi
·Viskozite Bozulması veya Yanlış YaÄŸ
·Balans BozukluÄŸu ve/veya Kaplin Ayarsızlığı
·Yanlış Montaj
·Aşırı Isınma
·ve diÄŸerleri
Yukarıdaki nedenler giderildiÄŸi takdirde, makina arızalarının %90’ının önüne geçmek ve makina ömrünü uzatmak mümkün olabilecektir. Bu yazı, yaÄŸ kirliliÄŸi konusunu iÅŸlemeyi amaçladığından özellikle yaÄŸ kirliliÄŸi giderilmesi ile elde edilen kazançlara örnekler verilecektir.
General Motors - ABD
Bu büyük motor üreticisinin yaptığı bir araÅŸtırmada, dizel motorlarında silindirlerde aşınmanın 40 mm filtre yerine 30 mm filtre kullandığında %50; 15 mm filtre kullanıldığında ise %70 azaldığı görülmüÅŸtür.
Nippon Steel Demir Çelik - Japonya
Bu dünyanın en büyük demir çelik iÅŸletmelerinden biri olan bu iÅŸletmede yapılan 5 yıllık bir çalışmada, 170 adet hidrolik pompada kirlilik ölçümü ve takibi yapıldı. Bu çalışmalarla yaÄŸ kirliliÄŸi sadece %25 azaltıldı. Sonuç: pompaların ömrü 6 kat uzadı, pompa yenileme %90 azaldı, yaÄŸ sarfiyatı 1/4’e düÅŸtü.
Kawasaki Steel Demir Çelik - Japonya
Komple filtre sistemi ve yaÄŸ kirlilik izlenmesi ile hidrolik yaÄŸ kullanımında %80, hidrolik komponent arızasında %97 ve bakım giderlerinde büyük tasarruf saÄŸlandı.
Manitowoc CNC Tezgahları - ABD
Uygulanan yaÄŸ kirliliÄŸini azaltma programı sayesinde, 24 hidrolik pompanın birim ömrü 10.000 saatten
95.000 saate çıkarıldı. YaÄŸ kullanımında yılda $27,000 tasarruf saÄŸlandı.
SONUÇ
Hidrolik ve yaÄŸlama yaÄŸlarının temizliÄŸi makinaların saÄŸlıklı ve arızasız çalışabilmesi, ömürlerinin uzun olması ve kullanılan miktar açısından çok önemlidir. Bu açıdan yaÄŸların temiz olmalarının saÄŸlanması ve temizliÄŸinin kısa periyodlarla ve sürekli denetlenmesi gerekir.
Sanayi uygulamalarında, bu yönde yapılan çalışmalar çok iyi sonuç vermiÅŸ ve iÅŸletmelerin bakım masrafları ve duruÅŸ saatleri azalmış, verimlilik artmıştır.
HİDROLİK SİSTEMLERDE FİLTRASYON
Hidrolik sistemlerde meydana gelen arızaların %75’in üzerinde bir oranda, yaÄŸ kirliliÄŸinden kaynaklandığı, uzun süren istatistikler sonucu belirlenmiÅŸ bir gerçektir.
Arızalar sonucu duruÅŸlar buna baÄŸlı iÅŸ kaybı, komponent deÄŸiÅŸimi ve yaÄŸ deÄŸiÅŸimi masrafları gibi oluÅŸan giderler çok yüksek boyutlara ulaÅŸabilmektedir.
Hidrolikte kullanılan filtrelerin görevi yağın temiz tutulması deÄŸil, iÅŸletme masraflarının düÅŸürülerek en aza indirilmesidir.
Bu bildiri filtrasyonla ilgili basit temel bilgilerin toplandığı bir çalışmadır. Bu itibarla endüstrinin her dalında hidrolik sistemlerle çalışan mühendislere veya bakım personeline doÄŸru filtre seçimi ve kullanımı sayesinde üretim artışı buna paralel olarak maliyetlerin azaltılması mücadelesinde önemli bir enstürman oluÅŸturmaktadır.
1.KİRLİLİK, KİRLENME TİP VE KAYNAKLARI
-
Kirlilik Tanımı
Hidrolik sistemlerde meydana gelen arızaların % 75 üzerinde bir oranda yaÄŸ kirliliÄŸinden kaynaklandığı uzun yıllar süren istatistikler sonucu belirlenmiÅŸ bir gerçektir.
Kirlilik;
Üretim kayıpları
-
Komponent değişim masrafları
-
Yağ değişim masrafları
-
DuruÅŸ oranının yüksekliÄŸi gibi sonuçlar doÄŸurmaktadır.
Hidrolik Yağların,
-
Enerji transferi
-
Hareketli parçaların yaÄŸlanması
-
Isı transferi
-
Hareketli parçalar arasında sızdırmazlık saÄŸlanması gibi temel görevleri vardır.
Bunların birinin saÄŸlanmaması büyük bir üretim hattının duruÅŸ ve buna baÄŸlı olarak büyük boyutta üretim kayıplarına sebebiyet verebilmektedir.
-
Orifislerin tıkanması
-
Parçaların aşınması, paslanması
-
Yağın kimyasal özelliklerinin bozulması
-
YaÄŸ katıkların özelliÄŸini kaybetmesi
-
Viskozite özelliÄŸinin bozulması gibi sonuçlar ideal yağın yukarıda sıralanan görevleri istendiÄŸi ölçüde yerine getirilmesine engel oluÅŸturmaktadır. İşte bu olguya yağın kirlenmesi, yaÄŸ kirliliÄŸi diyoruz.
1.2.Kirlilik Tipleri ve Kaynakları
-
Parçacık (Partükül) KirliliÄŸi, Kaynakları ve Önlemler
Rafineriden gelen Hidrolik sistem akışkanı, yeni yaÄŸ hidrolik sistem için uygun deÄŸildir. Bunun filtre edilerek kullanıma uygun hale getirilmesi gerekir.
YaÄŸ içindeki parçacıklar 2 grupta toplanırlar. 5 mikrondan küçük olan parçacıklar ve 5 mikrondan büyük olan parçacıklar olmak üzere; 5 mikrondan küçük olan parçalar, hidrolik sistem komponentlerin uzun vadede aşındırma ÅŸeklinde hasar verirler.
Parçacık, partüküller yaÄŸa;
-
Hidrolik sistem imalat ve montaj esnasında
-
Yeni akışkan la birlikte
-
Çalışma esnasında dışarıdan (Extern)
-
Çalışma esnasında içeriden (İntern) ilave edilmektedirler.
Partükül kirliliÄŸinin önlenmesi için
-
Depo üstüne kapak yerine,hava filtresi konulması gerekmektedir.
-
Hidrolik enstalasyon sonrası sistemin yıkanması (Flusching)
-
Hidrolik silindirin sızdırmazlık elemanlarının zamanında değiştirilmesi
-
Hortum boru ve blokların montaj ve bakım sonrasında plastik tapacıkla kapatılması
-
Hidrolik sisteme verilmeden önce yeni yağın filtre edilmesi gerekmektedir.
1.2.2.Su KirliliÄŸi, Kaynakları ve Önlemler
Hidrolik akışkanın partüküllerden arındırılmış olması onun temizlenmiÅŸ olması anlamını taşımamaktadır. YaÄŸ içinde bulunan su da aynı parçacıkda olduÄŸu gibi kirlilik yaratmakta olup akışkandan uzaklaÅŸtırılmalıdır.
T
Su ile kirlenmiÅŸ akışkan ile çalışan hidrolik sistemlerde
-
Metal yüzeylerde korozyon
-
Aşınma
-
Rulman ömrünün kısalması
-
Katıkların etkisinin azalması
-
Viskozitenin deÄŸiÅŸimi
-
Elektriksel geçirgenlik artışı gibi negatif sonuçlar izlenmektedir.
Su kirliliği kaynakları ise;
-
Bozuk silindir sızdırmazlık elemanları
-
Depo sızıntısı
-
Kondensasyon-yoÄŸuÅŸma
-
Sulu soÄŸutucu kaçakları olabilmektedir.
Yağın suyundan arındırılması için çeÅŸitli yöntemler kullanılmaktadır.
Özgül ağırlık farkından dolayı yaÄŸ içindeki serbest su dibe çökecektir. Burada da toplanan su depoda ki drain vanaları ile deÅŸarj edilir.
Bunun dışında Absorbsion, santifüj ile vakum altında su alma metodları kullanılarak yaÄŸ suyundan ayrıştırılmaktadır.
Absorbsion metodunda jel esaslı kimyasallar filtre elemanı olarak kullanılmakta hidrolik akışkan içinde mevcut serbest suyu baÄŸlamaktadır. Bu metod düÅŸük debili sistemler için uygundur.
Santrifüj metodunda yine yanlızca serbest suyun yaÄŸdan merkezkaç kuvvetleri ve özgül ağırlık farkı sayesinde ayrıştırılması mümkün olmaktadır. Bu daha çok yüksek hacimli sistemler için uygulanmaktadır. Verimleri yüksek deÄŸildir.
Vakum altında su alma metodu;
Normal ÅŸartlarda 100°C de kaynayan ve buharlaÅŸan su düÅŸük basınçlarda yani vakum altında daha düÅŸük sıcaklıklarda buharlaÅŸmaktadır.
Belli bir sıcaklıkta vakum odasına gönderilen akışkan içinde mevcut serbest yada baÄŸlı su akışkandan ayrılıp buharlaÅŸtırılarak yaÄŸdan alınmaktadır. Bu metod yüksek debili sistemler için kullanılıp, verim yüksektir.
1.2.3.Hava KirliliÄŸi Kaynakları ve Önlemler
Akışkan içinde serbest ya da baÄŸlı ÅŸekilde hava bulunabilmektedir. Akışkan içindeki özellikle serbest havanın azaltılması gerekmektedir. Akışkanın içinde mevcut hava üzerine uygulanacak basınç tesiri ile lokal sıcaklık aşırı olarak yükselmekte bu ÅŸekilde yaÄŸ içinde mevcut katıklar yanmakta hatta yağın kimyasal yapısı bozulmaktadır. YaÄŸ içindeki hava yağın sıklaÅŸtırılamazlık özelliÄŸini yitirmesi sonuçunu getirmektedir ki performansı yüksek bir hidrolik sistemde kullanılan akışkan sıkıştırılamaz olmalıdır.
Akışkan içinde hava;
-
YaÄŸlama özelliÄŸinin azalması
-
Yağ sıcaklığının artışı
-
Güç aktarımında verim düÅŸmesi
-
Depo da mevcut yağın köpüklenmesi
-
Kimyasal değişime uğraması
-
Metal parçaların daha hızlı oksitlenmesi
-
Oksitlenme ile birlikte aşınma hızının artması gibi negatif etkiler yaratmaktadır.
Hava sisteme;
-
Sistemde mevcut sızıntılardan
-
Depo havalığından
-
Pompanın hava emmesi şeklinde girebilmektedir.
Önlemler ise;
-
Sistemlere hava alma vanaları öngörülmeli
-
Depo dizaynı uygun olmalı köpüklenmeyi engellemeli
-
DönüÅŸ hatlarına sanrifüjlü difizörler konulmalı
-
Pompa emiÅŸleri uygun dizayn edilmelidir.
2.AKIŞKAN TEMİZLİK VE STANDARTLARI
-
ISO 4406 Standart
Akışkan kirlilik seviyesinin bilinmesi ancak bunun ölçülebilmesi ile mümkündür. Kirlilik ölçümü akışkan içinde mevcut parçacık sayımı ÅŸeklinde gerçekleÅŸtirilmektedir.
Bu ölçüm, parçacık sayısı ve parçacık büyüklüÄŸünün belirli miktardaki akışkanda yapılması ile gerçekleÅŸmektedir.
ISO 4406 temizlik seviye standartı en geniÅŸ kullanım alanı olan bir standart olup parçacıkları 2-5 mikron arası, 5-15 mikron arası ,15 mikrondan büyük parçacıklar ÅŸeklinde gruplanmış ve her grup için mililitre için’deki sayısına göre ISO-sıralaması oluÅŸturmaktadır.
2.2.Komponent Temizlik Gereksinimi
Genelde tüm hidrolik komponent üreticileri komponentin ömrünün ve performansının optimal olabileceÄŸi akışkanın temizlik standartlarını kataloglarında belirtmektedirler.
Bu standartlarda yaÄŸ kullanılmaması komponent ömrünü azaltmakta ve istenilen verimin alınmaması sonucunu doÄŸurabilmektedir.
En iyisi ve en doÄŸrusu sistemlerde kullanılacak yağın özellikleri ve temizlik standartının sistemde kullanılan komponentin üreticisi firmalarla birlikte belirlenmesidir. Ancak bu ÅŸekilde doÄŸru bir filtrasyon düzeni kurulabilmektedir.
​
Tabloda Bazı hidrolik komponentlerin ihtiyacı olan yağ temizliği
Komponent ISO Kodu
Servo kontrol valfler 16/14/11
Oransal valfler 17/15/12
Paletli ve pistonlu pompa/motorlar 18/16/13
Yön ve basınç kontrol valfleri 18/16/13
DiÅŸli pompa/motorla 19/17/14
Akış kontrol valfleri, silindirler 20/18/15
Yeni kulanılmamış yağ 20/18/15
3.FİLTRE ELEMANLARI ÇEŞİTLERİ VE SEÇİM KRİTERLERİ
-
Filtre Elemanı, Malzeme
Filtre elemanları metal, tel, kağıt, fiberglas yada sentetik elyaf gibi malzemelerin ÅŸekillendirilmesi ile üretilmektedirler. Bu elemanlar genelde iki katagoride incelenmektedir.
-
Yüzeyde süzme
-
Derinlemesine süzme
Yüzeyde süzme yapan elemanlar tel örgü veya metal olarak üretilmektedirler. Filtre yüzeyinde oluÅŸturulan belirli ölçüdeki aralıklardan parçacıkların geçiÅŸi mümkün olmakta ölçünün üzerinde tüm parçacıklar yüzeyde yakalanmaktadırlar.
​
Bu tür elemanların hem filtrasyon verimi daha iyi hemde kir tutma kapasitesi yüksektir.
3.2.Filtre Elemanı Temizleme Derecesi Akışkandan Parçacık Ayırma Verimi beta DeÄŸeri
Filtre elemanının kalitesini o elemanın beta deÄŸeri belirlemektedir. b deÄŸerinin belirlenebilmesi için multipass test diye bilinen bir testin filtre elemanına uygulanması gerekmektedir. Multipass testi filtre elemanı performansının belirlenmesinde kullanılan bir standarttır.
Bu sürkülasyon esnasında filtre giriÅŸi ve çıkışındaki akışkan hassas ölçüm yapabilen laser parça sayıcılar ile kontrol edilmekte ve test sonunda bir b deÄŸeri elde edilmektedir. Elde edilen b deÄŸeri bu filtre elemanının verimi ifade etmektedir.
β = Filtreye giren parça sayısı Filtreden çıkan parça sayısı
Hidrolik sistemlerde çoÄŸunlukla bx =75 özellikli filtreler kullanılmakta olup bunların verimi tablodan görüldüÄŸü gibi % 98,7 dir.
3.1.Filtre Elemanı Ömrü
Filtre elemanı ömrü onun kir tutma kapasitesi ile orantılıdır. Elemanın kirlenmeye baÅŸladığı ilk zamanlar akışkanın geçtiÄŸi pasajların parçacıklarla tıkanması söz konusu olmaktadır. Ancak ilk dönemdeki tıkanma akışkan geçiÅŸine yetecek kadar diÄŸer geçiÅŸ noktanın mevcut olduÄŸundan herhangi bir basınç kaybına sebebiyet vermemektedir. Uzunca bir süre filtrasyon esnasında Äp basınç farkı çok yavaÅŸ bir ÅŸekilde artış gösterecektir. Filtre elemanı maximum ömrüne yakın noktalrdaki basınç artış hızı çok yüksek olmaktadır. Åžekil 7 zaman içindeki basınç artışını aktarmaktadır. Äp basınç farkı belirli bir noktaya ulaÅŸtığında filtre iyice kirlenmiÅŸ akışkan geçiÅŸine mani olmaktadır. Bu elemanın deÄŸiÅŸtirilmesi gerekmektedir. Filtre elemanları ömrü imal edildiÄŸi malzemeye baÄŸlı olarakta deÄŸiÅŸkenlik göstermektedir.
3.2.Filtre Gövde Seçimi
Filtre gövdesi filtre elemanını içinde bulunduran filtre elemanın hidrolik sistemle baÄŸlantısını saÄŸlayan komponenttir.
Gövde üzerindeki giriÅŸ ve çıkış baÄŸlantıları sayesinde filtre elemanı hidrolik sisteme baÄŸlanmakta buna ilave olarak filtrenin mekanik montajının yapılabilmesini saÄŸlamak by-pass imkanı vermek ve kirlilik göstergesi gibi ilave fonksiyonlar için görevler üstlenmektedir. Gövdenin seçiminde birinci olarak basınç önemli rol oynamaktadır. Buna ilave olarak montaj ÅŸekli ve baÄŸlantı ölçüleri filtre dizayn kriterleridir.
Filtreler genel olarak, emiÅŸ, basınç ve dönüÅŸ hatları için dizayn edilmektedir. EmiÅŸ ve dönüÅŸ filtreleri 34 bar’dan daha düÅŸük basınçlar için basınç filtreleri ise 100-420 bar basınç aralığı için dizayn edilmektedir. By pass valfleri filtre tıkandığı zaman açılarak yağın belirli bir basınç altında akmasına izin verirler. Bu filtre elemanın yüksek basınçlarda parçalanmasına mani olduÄŸu gibi emiÅŸte kullanıldığında pompaları kavitasyon tehlikesinden korumaktadır. By pass valfi bloke edildiÄŸi ya da kullanılmadığı durumda filtre elemanının sistem basıncına dayanabilecek saÄŸlamlıkta olması gerekmektedir.
Filtre seçimi yapılırken Äp basınç kaybı kriteri önemli olanlardan biridir. Filtre elemanı temiz iken akış esnasında ölçülen Äp1 ile By pass açma Äp2 basınçları arasında 1/2 veya 1/3 gibi bir orantının oluÅŸturulması gerekmektedir. ÖrneÄŸin hidrolik sistemin debisi 50lt/dak için By pass basıncı 3,6 bar olarak belirlenmiÅŸ ise; sistemde kullanılması gereken filtre (gövde+eleman) toplam basınç kaybı 1,2 bar ile 2,4 bar sınırını geçmemelidir.
3.3.Filtre ÇeÅŸitleri
Filtreler sistem üzerinde bulundukları yere göre emiÅŸ, dönüÅŸ, basınç ve Off-Line olarak 4 grupta incelenmektedir.
3.3.1.EmiÅŸ Filtreleri
Pompa emiÅŸ hatlarında yer alırlar pompaların kirlilikten korunması görevini üstlenirler. Tank içine yada bir gövde ile birlikte tank dışına hatta monte edilebilirler. EmiÅŸ filtrelerinin kirlenmesi ve akış limitasyonu sebebiyle yüksek Äp dolayısıyla da pompalarda kavitasyon tehlikesi mevcuttur. Bu sebeple pompa imalatçı firmaların tavsiyelerine uymak gereklidir.
-
Basınç Filtreleri
Pompa ile sistem arasına yerleÅŸtirilirler hatta akan yağın basıncı ve debisine uygun bir basınç filtresi seçilmelidir. Basınç filtreleri tüm sistem için olduÄŸu kadar oransal ve servo ventiller gibi hassas komponentleri korumak için de kullanılabilirler.
-
DönüÅŸ Hattı Filtreleri
Görevi depoya dönen yağın temiz tutalmasıdır. Sistem de çalışma esnasında oluÅŸan kirlilik depo dönüÅŸündeki son kompenent olan dönüÅŸ filtresi tarafından tutulmaktadır. DönüÅŸ hattında olması sebibiyle basınç oldukça düÅŸüktür. DönüÅŸ filtreleri ikiz olarak kullanılabilmekte biri kirlendiÄŸinde diÄŸeri devreye verilmekte bu esnada kirlenen eleman temizliÄŸi veya eleman deÄŸiÅŸimi gibi bakım iÅŸlemleri rahatlıkla yapılabilmektedir. DönüÅŸ filtreleri By pass’lı ya da By pass’sız olarak kullanılabilirler.
3.3.4.Off-Line Filtreleri
Genelde hat tipi filtreler olarak da tanımlanabilirler. Ana hidrolik devreden bağımsız bir sirkülasyon devresi oluÅŸturulur. Bu devre üzerinde yerleÅŸtirilen filtreler depo da mevcut akışkanı sürekli süzerek belirli bir standartta temizlik saÄŸlanabilmektedir. Bu hatta genelde bir de soÄŸutucu ilave edilerek yaÄŸ sıcaklığıda kontrol altında tutulabilmektedir. Bu çeÅŸit filtrasyon özellikle kompenentlerin korunması amaçlı kullanılmazlar. Ana sistemden bağımsız olarak çalıştıkları için ana sistem durdurulmadan filtrenin servis edilmesi temizlenmesi, elemanın deÄŸiÅŸtirilmesi vs. mümkündür. Off-Line filtreleri için pompa debileri (lt/dak) ana depo hacminin enaz %10 u kadar seçilirler.
-
AKIŞKANIN ANALİZİ
Akışkan kirliliÄŸi ile ilgili saÄŸlıklı bir bilgi almanın yolu, akışkan analizi ile mümkündür. Gözle yapılan kontroller saÄŸlıklı bir sonuç vermezler akışkan analizinde uygulanan metodlar;
1-Mikroskopik Analiz
Bu metod’da akışkan temiz bir filtreden geçirildikten sonra filtre elemanı mikroskop altında incelenmektedir. Kirlilik gözle insan insiyatifi kullanılarak belirlenmeye çalışmaktadır. Bu hata oranı yüksek ifade yeteneÄŸi düÅŸük bir metoddur.
2-Laser parça sayıcı ile analiz
Bu metod da akışkan bir boru içinden geçerken laser yardımıyla içinde bulunan 2 mikrona kadar tüm parçacıkların hem sayısı hemde büyüklükleri belirlenmektedir. Bu metodla parça kirliliÄŸi ile ilgili ISO- NAS standartlarında uygun son derece doÄŸru hassas ölçümler yapılabilmektedir.
3-Laboratuvar Analizi
Akışkanın laboratuar ÅŸartlarında viskozitesi, su içeriÄŸi, parça kirliliÄŸi, spectromatik analizleri mikrografisi gibi akışkan ile ilgili tüm analizleri yapılabilmektedir. En geliÅŸmiÅŸ metod olup çok saÄŸliklı bilgiler alınabilmektedir.
SONUÇ
Arızalar sonucu duruÅŸlar buna baÄŸlı iÅŸ kaybı, komponent deÄŸiÅŸimi ve yaÄŸ deÄŸiÅŸimi masrafları gibi oluÅŸan giderler çok yüksek boyutlara ulaÅŸabilmektedir.
Hidrolikte kullanılan filtrelerin görevi yağın temiz tutulması deÄŸil, iÅŸletme masraflarının düÅŸürülerek en aza indirilmesidir.
Bu bildiri filtrasyonla ilgili basit temel bilgilerin toplandığı bir çalışmadır. Bu itibarla endüstürinin her dalında hidrolik sistemlerle çalışan mühendislere veya bakım personeline doÄŸru filtre seçimi ve kullanımı sayesinde üretim artışı saÄŸlanacaktır. Buna paralel olarak maliyetlerin azaltılması mümkün olmaktadır.
KAYNAKLAR
[1] The Handbook of Filtration Parker Hannifin Hydraulic Filtration Division [2] Filtration Technology, Bulletin 0241-B1, Parker Filtration Division
[3] Hydraulic and Lube Filtration , 2300-000-8 USA, Global Filtration Technology, PH Hydraulic Filter Division
​
​
HİDROLİK YAĞLARINDA KİRLİLİĞİN VE SUYUN KAYNAĞI
YaÄŸlar, hem su hem de kirlilik partikülleri için bir mıknatıs gibidir; kendisine zararlı bu iki elemanı üzerine çekmeye çalışır. “Higroskopik” yani “suyu kendine çeken” bir madde olan sıvı yaÄŸlar, havada uçuÅŸan kirlilik partiküllerini de aynı oranda kendilerine cezbederler. O nedenle, bu iki zararlı unsurdan yaÄŸları korumak, ayrıca bir gayret gerektirmektedir.
YaÄŸa karışan kirlilik genellikle gözle görülmez; gözle görülen kirlilik de önemli zarar verici partiküller deÄŸildir. (bunlar, çalışma sonucu ufalandıklarında daha tehlikeli olurlar.) İnsan gözü 40 mikronun altını görmez. Oysa özellikle hidrolik devre elemanları, örneÄŸin servovalflerde sürgü-muhafaza açıklığı 0.5-
2.0 mikron arasındadır. Bu nedenle, servovalfler için en tehlikeli partiküller boyutu 2-10 mikron arasında olanlardır.
Hidrolik yaÄŸlarına kirlilik ve su birkaç ÅŸekilde girebilir:
-
YaÄŸ üretiminde, tankerle nakil sırasında, depolanmasında üretici tarafından harmanlanmasında ve/veya varillerden
Yaptığımız ölçümlerde, deÄŸiÅŸik firmaların ürünü olan hidrolik yaÄŸ örneklerinin hepsinin bir hidrolik devrede kullanılamayacak kadar kirli olduÄŸunu bulduk.
Türkiye’de madeni yaÄŸ üretimi sadece TüpraÅŸ AliaÄŸa Rafinerisi’nde yapılmaktadır. Bu rafineride üretim sırasında wax’ı yaÄŸdan ayırmak için döner vakumlu filtrasyon yapılmakta ve üretilen madeni yaÄŸ depolanmaya gönderilirken de üretim sonrasında yaÄŸa karışmış olabilecek kirlilikleri alabilmek için kağıt filtre ile süzme yapılmaktadır. Ancak, debiyi düÅŸürmemek için bu filtre ince bir filtre olarak seçilmez. Amacı kaba talaÅŸ, kir vs’yi almaktır.
Tankerle taşımada, tankın içinin herhangi bir özel temizleme iÅŸlemi olmadığı gibi, yolculuk sırasında ortamın sıcaklık deÄŸiÅŸimi ve tozuna maruz kalan tank kapakları ne kadar iyi sıkılırsa sıkılsın nefes alarak atmosferik nemi ve mikron boyutlu toz partiküllerini içeri alır.
Depolanılarak bekletilen yaÄŸlarda toz partikülleri büyük ölçüde çökerek yaÄŸdan ayrılabilir ancak, ebatları küçük partiküller yerçekimini reddedercesine yaÄŸda asılı kalabilirler.
YaÄŸ varillerinden kirlilik karışması da söz konusudur. Türkiye’de varil üretimi hali hazırda 3 firma tarafından yapılmaktadır. Bu firmaların hiçbirinde varilin üretim sonrasında yıkanması iÅŸlemi yoktur. Varil üretiminde herhangi bir temizleme iÅŸlemi olmayıp üretim sırasında kaynak çapağı vs’nin kalmaması için azami gayret gösterilmektedir.
Kabul edilmelidir ki, kaba bir filtreleme ve dinlendirmenin ötesinde baz yaÄŸ üreticisi ve yaÄŸ üreticisi (harmanlayıcısı) tarafından hidrolik yaÄŸlarda bulunması gereken nitelikte filtrasyon yapılarak satış yapılması, maliyeti ciddi ÅŸekilde yükseltecek bir unsurdur ve bu nedenle, dünyada genel eÄŸilim, bu hizmetin baz ve harmanlanmış yaÄŸ üreticisinden beklenmemesi, yağın kullanılmadan evvel makina haznesine boÅŸaltılması sırasında filtre edilerek dolum yapılması yönündedir.
-
YaÄŸ varildeyken nefes alma yoluyla
Tüm yaÄŸ varilleri gövde boyunca kaynak dikiÅŸi ve kapaklarda presleme kıvırma yoluyla imal edilirler. Böylece, özellikle kapak dış etkenlere açık zayıf noktadır. Kaynak dikiÅŸinden herhangi bir madde geçiÅŸi olamaz ama alt ve üst kapaklar, sıcaklık deÄŸiÅŸimleri sonucu genleÅŸme ve büzülmelere uÄŸrarlar. Kapakla gövde kıvrılırken araya conta vazifesi görecek bir malzeme de sürülerek kıvırma öyle yapılır. Ancak, gece ile gündüz arasında farkın yüksek olduÄŸu bölge ve mevsimlerde, gündüz sıcaklık yoluyla genleÅŸen varil, gece soÄŸuyunca ek yerlerinden ve özellikle de boÅŸaltma ve nefes alma tapalarından içeri nem alır ve gün boyu ısınan varil içi atmosferindeki nem, gece soÄŸumasıyla varil iç çeperinde yoÄŸuÅŸarak damlacıklar halinde yaÄŸa karışır. Aynı ÅŸekilde, yaÄŸ varilinin depolandığı ortamda havada asılı bulunan veya rüzgarla sürüklenen toz zerrecikleri kapaktan sızabilir ve kirlilik bu ÅŸekilde de varile girmiÅŸ olur.
Varil üreticileri de belli sızdırmazlık testlerinden (2.5 Bar hidrolik basınç ve 0.3 Bar sızdırmazlık testi) geçirdikleri varilleri ayrıca bir temizlik iÅŸlemine tabi tutmaları maliyetleri arttıracaktır. O nedenle, en ekonomik ve doÄŸru çözüm yine kullanıcının gerekli temizlik önlemlerini alması yönündedir.
-
Su soğutmalı veya suyla temas imkanı olan sistemlerde delinme sonucu
Özellikle, eÅŸanjör soÄŸutmalı sistemlerde istenmeyen bir ÅŸekilde eÅŸanjörde meydana gelen bir delinme ile çevirilmekte olan yaÄŸa su karışabilir. (Açık çalışan yaÄŸlama yaÄŸlarında yağın direkt olarak ortamdan nem kapması da söz konusudur.)
Aynı ÅŸekilde buharlı ortamda çalışan yaÄŸlarda da yoÄŸuÅŸma ÅŸeklinde yaÄŸa su karıştığı görülmektedir.
-
Kaçaklardan hava giriÅŸi ile ve iyi izole edilmemiÅŸ yaÄŸ tankı kapaklarından
Hidrolik devrelerde zaman zaman görülen kaçaklardan yaÄŸ sızıntısı olması kaçınılmazdır. Birçok iÅŸletmede yaÄŸ tankı kapakları iyi contalanmamış, iyi contalanmış olanlarında ise bazen açık unutulduÄŸu görülmektedir. Bu durum, yaÄŸ israfı ve çalışma ortamının her açıdan tehlike ve görüntü bozukluÄŸu ISO9000, QS9000 ve özellikle ISO14000 kalite belgesi almış ve almaya çalışan kuruluÅŸlar ve tabii ki aslında tüm sanayi kuruluÅŸları için ciddiyetle ele alınması gereken bir husustur.
Yağın kaçtığı noktada yağın yerini içinde nem ve kirlilik de içeren atmosferik hava almaktadır. Bu hidrolik yaÄŸlarına kirlilik ve nem giriÅŸine neden olduÄŸu gibi bu tip yaÄŸlar için kabul edilmez bir durum olan köpüklenmeyi de körüklemektedir.
-
Çalışma sonucu üretilen kirlilik
Hidrolik sistemlerde özellikle kirlilik pompalarda üretilir. O nedenle, hidrolik sistem pompalarında kaliteli pompa kullanmak gerekir. Varsa, hidrolik pistonlarda da kirlilik üretilebilir; bu da genellikle sıyırma iÅŸlemi sırasında pistona yapışan kirlilik partiküllerinin sıyırıcı lastikleri ve nihayetinde piston yüzeylerini aşındırması ile ortaya çıkar.
Hidrolik yağlarında kirliliğin ve suyun giderilmesi
Hidrolik yaÄŸlarında olması gereken ISO kirlilik seviyeleri aÅŸağıdaki tabloda önerildiÄŸi gibidir. Kabul edilmelidir ki, böyle bir tablo bilimsel verilere dayanmaktan uzak olup tecrübeyle elde edilmiÅŸ olan empirik bilgilere dayanmaktadır. Bu nedenle, bu tablo iyi bir baÅŸlangıç noktası olmalı, ondan sonra her kullanıcı kendi tecrübeleri ışığında buradaki seviyeleri rektifiye etmelidir.
​
KİRLİLİĞİ VE SU KARIÅžMASINI GİDERMEK İÇİN NE YAPMALI ?
Bir işletmede yapılması gereken, işletmede Yağ Seferberliği başlatmaktır. Bu seferberliğin amacı:
-
Kullanılan yağ miktarını azaltmak,
-
Hidrolik devre elemanlarının ömrünü uzatmak,
-
Hidrolik sistem arızalarını azaltmak olmalıdır.
Bunun için aÅŸağıdaki adımlar sırasıyla atılmalıdır:
İncelemeye alınacak tüm yaÄŸların olması gereken kirlilik seviyelerinin tesbit edilmesi gerekir. Bunun için yukarıdaki Tablo 4 ve literatürde bulunabilecek diÄŸer benzer kriterlerle yola çıkılarak bir İşletme YaÄŸ KirliliÄŸi Bilançosu çıkarılmalıdır.
Yukarıda bulunan seviyelere kademeli olarak ulaÅŸmak için Kirlilik Hedefleri belirlenmelidir. [3] Eldeki mevcut Filtrasyon Sistemi Tablosu çıkarılmalıdır. Hangi yaÄŸda ne tip filtre kullanılmaktadır ve bu filtreler temizleme iÅŸleminde ne kadar baÅŸarılı olmaktadır; bunların tesbiti yapılmalıdır. Bunun için önce her yaÄŸdan numune alınıp kirliliÄŸinin ölçülmesini saÄŸlamak, sonra da iÅŸletmenin tercih etmekte olduÄŸu filtreleri deÄŸerlendirmek amacıyla, hiç kullanılmamış bir filtrenin giriÅŸ ve çıkışından alınan numunelerde kirlilik sayımı yaparak, filtrenin satıcının iddia ettiÄŸi gibi mi, yoksa gerçekten ne kadar kir tutabildiÄŸini saptamak gerekir.
Åžayet filtre iÅŸlevini yerine getirebiliyorsa sorun yoktur; yok deÄŸilse, istenilen kalitede filtrasyon yapabilecek bir baÅŸka filtre sistemini devreye sokmak gerekir. Bunun için gerekli yatırımlar YaÄŸlama Pilot Bölgelerinden baÅŸlayarak yapılmalıdır.
YaÄŸlama sistemine kirliliÄŸin nereden girdiÄŸi araÅŸtırmalıdır. Bunun için aÅŸağıdaki sistemler dikkatli bir
ÅŸekilde gözden geçirilmelidir:
-
YaÄŸ Satınalma: Satınalma sırasında yağın fiyatının yanısıra yağın viskozitesinin ve asiditesinin (TAN) istenilen ÅŸartlara sahip olduÄŸu teyid edilmelidir. Viskozitesi ±%10 gibi tanımlarda bulunan yaÄŸlardan endiÅŸe etmek gerekir; zira, ±%15 viskozite limiti yağın artık kullanılamama sınırını tanımlamaktadır. YaÄŸ varillerinin saÄŸlam, passız ve ezilmemiÅŸ olması önemlidir, zira ezik varillerden nem ve kirlilik giriÅŸi mümkündür. Varillerin ikinci el varil olmaması tercih sebebi olmalıdır. Bir iÅŸletmede kullanılan yaÄŸların çeÅŸidini mümkün olduÄŸunca azaltmak gerekir; o nedenle, detaylı bir çalışma yapmak ve İşletme YaÄŸ Menüsü’nü gözden geçirmek gerekir.
-
YaÄŸ Depolama: Variller kesinlikle kapalı ve havalandırması iyi bir depoda saklanmalıdır. Çimento, demir-çelik, metalürji gibi sektörlerde bu odanın havalandırmasına basit bir hava filtre sistemi de yapmalıdır. Variller kesinlikle yatay ÅŸekilde ve tercihan üzerine rulman yuvarlayıcılar takılı eÅŸekler üzerine yerleÅŸtirilerek saklanmalıdır.
-
Åžayet makinanın yaÄŸ tankına boÅŸaltması direkt olarak varilden yapılacaksa, yaÄŸ mutlaka portatif bir filtre cihazından geçirilerek pompalanmalıdır. EÄŸer, varilden daha küçük miktarlarda alınarak kullanılacaksa, o zaman varil depolamaya konulmadan yine portatif filtre ile bir kapağından alınıp öbür kapağından verilerek filtre edildikten sonra eÅŸek üzerine konulmalıdır.
-
YaÄŸ Dağıtımı: YaÄŸ dağıtımı kapalı bir dolapta ve plastik çöp torbaları içinde aÄŸzı baÄŸlı olarak saklanılan dağıtım kutuları ile yapılmalıdır. Mekanik atölyesinin bir köÅŸesinde gün boyu havadaki tozları kendine çeken “sinek kağıdı gibi” bir doldurma kutusu kullanılma-malıdır. Depodan makinanın tankına götürürken yolda hava ile teması kesecek tüm ted-birler alınmalıdır. Greslerde dolum aÄŸzı açık tenekelerden yapılmamalı ve gres teneke-sinin aÄŸzı mutlaka iyi korunmalıdır.
-
DoÄŸru YaÄŸ Dolumu: Yanlış yaÄŸ dağıtımını önlemek için varilin boÅŸaltma musluÄŸu ve kapağının üzerine mutlaka 10 cm çapında bir daire içine seçilecek bir rengi boyayınız. Bunun için örneÄŸin turuncu renk Shell Tellus 68 yağı gösterebilir. 5 cm çapında kesilecek ve yine turuncuya boyanacak sacdan bir dairenin de bu yağın konacağı tankın doldurma kapağına bir bakır telle baÄŸlanması gerekir. Böylelikle yanlış yaÄŸ dağıtımı engellenir. En büyük yanlışlar en masumane ÅŸekillerde yapılır; bunu unutmamak gerekir. Karışmış yağı hurda etmekten baÅŸka yapacak birÅŸey de yoktur.
-
Soluma Filtresi Takılmalı: Bir çok büyük hacimli yaÄŸ tankına kirlilik, aslında kapaktan ve nefes alma (soluma) borusundan girer. Takılacak bir Soluma Filtresi ile hem kirlilik hem de nem giriÅŸi önlenir. Her yaÄŸ tankının mutlaka sıkıca kapatılacak contalı bir kapağı ve hem nemi hem de kirliliÄŸi süzecek bir soluma filtresine ihtiyacı vardır.
-
Hidrolik sistem gözden geçirilmeli: gevÅŸemiÅŸ fittingler sıkılmalı ve bu kontrol ve sıkma iÅŸlemi periyodik bakım prosedürü olarak iÅŸ emri talimatlarına girilmelidir. Hiçbir yaÄŸ kaçağı ve sızıntısı araÅŸtırılmadan, “miktar nasıl olsa az” diye arkası bırakılmamalıdır. Yağın çıktığı yere kirlilik ve su girmektedir.
Periyodik olarak yaÄŸ kirliliÄŸi ve su miktarı ölçülmelidir. Mühendislik ölçmek demektir. Ölçülmeyen ÅŸey bilinemez. Hedeflere varılabilmesi için, temel prensip olan kirlilik ve su girdisini azaltmak ve olanı da hemen uzaklaÅŸtırmak gerekir.
6 ay periyodlarla yapılan iÅŸlemlerin ve elde edilenlerin genel bir deÄŸerlendirmesi yapılıp, bir sonraki 6 ay için planlama yapılmalıdır.
Yapılacak bu çalışma için, yaÄŸ üreticilerinden ve filtre üreticilerinden destek alınabilir. YaÄŸ üreticilerinin büyük çoÄŸunluÄŸu çok ciddi anlamda hizmetler sunabilmektedir. Ancak, konu yağı deÄŸerlendirmek olunca, üçüncü ÅŸahıslara da danışmakta ve yaÄŸları gerekirse üçüncü ÅŸahıslara test ettirmekte yarar vardır.
YaÄŸ kirliliÄŸi ve su içerimini önlemede yapılması gerekenler daha önceki bölümlerde incelenmiÅŸti. YaÄŸa buna raÄŸmen girmiÅŸ olan veya üretilmiÅŸ olan kirliliÄŸi ve nemi gidermek için filtrasyon sistemleri kullanılmalıdır.
FİLTRELEMEDE ÖNEMLİ HUSUSLAR
Filtre konusunun da sanayimizde zaman zaman yanlış anlaşılan bir konu olduÄŸunu görmekteyiz. Son zamanlarda piyasada bir motorla bir diÅŸli pompayı ve bir filtre elemanını bir araya getiren herkes özellikle portatif filtre satmaktadır. Oysa, filtre seçimi dikkatli hesap yapılmasını, yağın viskozitesinin, sıcaklığının ve debisinin harmanlanarak bir filtre sistemi dizayn edilmesini gerektirir. Aksi takdirde, alınan filtre arabasının neden iÅŸ görmediÄŸi bol bol konuÅŸulur.
Filtre sistemi seçilirken özellikle filtenin iÅŸletme maliyetine dikkat edilmelidir. Zira birçok filtre sistemi, alındığında ucuz olabilmektedir. Kolayca tıkanabilen veya su ile ÅŸiÅŸebilen filtreler, kartuÅŸ fiyatı ucuz da olsa kartuÅŸ satıcını maaÅŸa baÄŸlamaktan baÅŸka iÅŸe yaramaz.
Filtreleme iÅŸleme mutlaka ameliyathanede çalışan doktor titizliÄŸi ile yapılmalıdır. Tank içine sarkıtılacak by-pass (veya off-line) filtre giriÅŸ ve çıkış borularının aÄŸzı temiz olmalı, bir önceki tanktan pislik taşımamalıdır.
SONUÇ
YaÄŸlara kirlilik ve su karışması sanayinin sürekli yaÅŸadığı bir problemdir. Bu problemin iÅŸletmelere ciddi maliyeti olmakta ve özellikle sanayimizde yeterince dikkatle ele alınmamaktadır. Bunun sonucu olarak, sanayimizde gereÄŸinden fazla yaÄŸ kullanımı vardır. Türk sanayisinde kullanılan yaÄŸ miktarının gerçekte kullanılması gereken yaÄŸ miktarına oranı 4.4 dür. Yani Türk sanayisi, ihtiyacının %440’ı kadar daha fazla yaÄŸ kullanmaktadır.
Çünkü, tonlarca yağı deÄŸiÅŸtirmek için yönetimden para almak, o yağın deÄŸiÅŸtirilmesini engelleyecek ve sistemin ömrünün uzamasını saÄŸlayacak teknolojiye yatırım için para bulmaktan çok daha kolaydır. Zira yukarıda da belirttiÄŸimiz gibi yaÄŸ, mutlaka harcanması gerektiÄŸi zannedilen ve sorgulanmayan bir harcama kalemidir. Bu yanılgı öylesine traji-komik bir duruma ulaÅŸmıştır ki, asıl amaçları yaÄŸ satmak olan yaÄŸ firmaları takdire ÅŸayan bir yaklaşımla kullanıcıların bu aşırı harcamasını önleyici tedbirler önermekte, kullanıcının yapamadığını yapmaktadır.
Sonuç olarak, her iÅŸletmenin hidrolik sistem ömrünü, saÄŸlığını ve yaÄŸ profilini ortaya çıkarması ve buna göre tedbirler alması gerekir. Bu araÅŸtırmada yaÄŸ ve su kirliliÄŸi önemli bir yer tutar.
​
​
​
HİDROLİK SİLİNDİRLERDE YAÄž İÇİNDE HAVA PROBLEMİ
Bir sızdırmazlık elemanının yıpranmasına birçok etken sebep olabilir. YaÄŸ içinde hava bulunması bunların en önemlilerindendir. Meydana getirdiÄŸi etkileri 3 ana baÅŸlık altında inceleyebiliriz. Bunlar jet kesme etkisi, dizel etkisi ve kavitasyondur.
Jet Kesme Etkisi
Yağın içinde hava çözülmüÅŸ ya da çözülmemiÅŸ ÅŸekilde bulunur. Moleküler olarak çözülmüÅŸ hava tüm hidrolik yaÄŸlarda bulunur. Gaz molekülleri yaÄŸ moleküllerine ya karışmıştır ya da tutunmuÅŸlardır. Akışkanın türüne göre içinde çözebileceÄŸi hava miktarı deÄŸiÅŸkendir. Bu tür çözülmüÅŸ havanın yağın sıkıştırabilirliÄŸine, viskozitesine veya sızdırmazlık elemanının etkinliÄŸine olumsuz etkisi yoktur. Yağın içindeki çözülmemiÅŸ hava, özellikle düÅŸük basınçlarda (yaklaşık 60 bar) akışkanın çok deÄŸiÅŸik davranış göstermesine neden olur. ÖrneÄŸin akışkanın hızı artar ise, içindeki hava kabarcıklar ÅŸeklinde uzaklara taşınırlar. Basınçlandırılan akışkan çözülmemiÅŸ hava içerirse, bu hava sıkışır ve sızdırmazlık elemanı yuvasına kadar kendisine yol bulur. Daha sonra burada basınç düÅŸtüÄŸünde sıkıştırılmış durumda bulunan kabarcıklar serbest kalırlar ve çok büyük bir enerji ile genleÅŸirler. Bundan sadece sızdırmazlık elemanı deÄŸil, pistonun metal yüzeyleri de olumsuz etkilenir, yüzey pürüzlülüÄŸü artar. EÄŸer bu patlamalar sonucu sızdırmazlık elemanında oluÅŸan çizikler boyuna ise bu kılcal kanallar bir nozul etkisi yapar. Akışkan ivmelenirken bu nozullarda jet etkisi yaparak bu bölgelerde kesikler açar. Bu sırada akışkan parçacıkları boÅŸluktan süratle geçerek sızdırmazlık elemanının arka kısmına ulaşırlar ve sızdırmazlık elemanının sırt yüzeyini aşındırırlar. EÄŸer akışkan içinde fazla miktarda çözülmemiÅŸ hava varsa bu genleÅŸme sızdırmazlık elemanını iki parçaya ayırabilir. Bu tip zararlar daha çok kauçuk emdirilmiÅŸ bezden mamul sızdırmazlık elemanlarında meydana gelir. Bunun sebebi ise yapısının homojen bir kauçuk sızdırmazlık elemanına göre daha fazla gözenekli olması ve hava geçirgenliÄŸinin fazla olmasıdır. Bu zarar tasarı aÅŸamasında akma boÅŸluÄŸunu artırarak önlenebilir. Zira burada sızdırmazlık elemanını yıpratan akma deÄŸil, sızdırmazlık elemanının arkasına kaçan basınçlı havadır. Basınçlı hava kabarcıkları homojen elastomer sızdırmazlık elemanlarına da nüfuz ederek, genleÅŸtiÄŸinde sızdırmazlık elemanını yıpratırlar. Bu sızdırmazlık elemanları söküldüÄŸü zaman genelde yıpranmanın sızdırmazlık elemanının dinamik sızdırmazlık dudağı yüzeyinde olduÄŸu görülmektedir. Sızdırmazlık elemanının hacmi geniÅŸlemiÅŸ ve malzemesi yumuÅŸamıştır. Hidrolik sistemlerde kısa stroklarda da basınç ÅŸokları meydana gelebilir ve sistemde bulunan hava kabarcıkları çok yüksek ısı enerjisi ile yüklenirler. BildiÄŸiniz gibi ideal gaz denkleminde basınç ile sıcaklık doÄŸru orantılıdır ve basınç artınca sıcaklık da artar Isı yüklü hava parçacıkları genleÅŸtiÄŸi zaman yüksek sıcaklık ve gerilim kuvveti ile sızdırmazlık elemanı yüzeyini eriterek buradan parçalar kopartırlar. AraÅŸtırmalar bu hava kabarcıklarının sıcaklığının 200 °C’den çok fazla olduÄŸunu, hatta 1000 °C’ye ulaÅŸabildiÄŸini göstermiÅŸtir. Bu sıcaklık hava kabarcığının sıkışmadan önceki büyüklüÄŸüne, basınca, hıza ve yüke baÄŸlı olarak deÄŸiÅŸir.
Dizel Etkisi
Hidrolik silindirlerde en ciddi hasarlar yağın içindeki havanın dizel etkisi patlamasından olur. Süratle sıkıştırılan hava aniden o kadar yüksek bir sıcaklığa eriÅŸir ki, ortamdaki hava-yaÄŸ karışımının yanarak patlamasına neden olur. DeÄŸiÅŸken yüklere karşı çalışan silindirlerde bu durum daha fazla görülür. Bu patlama sırasında patlamanın olduÄŸu bölgede basınç nominal çalışma basıncının 5 ile 6 misli artmasına sebep olur. Bu da baÅŸta sızdırmazlık elemanı olmak üzere yataklama malzemeleri ve metal yüzeylerde hasara yol açar. Sızdırmazlık elemanı ve termoplastik parçalarda hasar, bölgesel yanma ve erime ÅŸeklinde görülür. Sonuç olarak, dizel etkisinin yol açtığı hasarlar gözönüne alınırsa, yaÄŸ içindeki hava miktarının kontrolünün çok önemli olduÄŸu anlaşılmaktadır. Bu nedenle yaÄŸ tankı içerisine, pompaya, valflere ve silindirlere havanın girmemesi için önlemler alınmalıdır. Bir silindir deÄŸiÅŸtirilirken veya yeni devreye alınırken içerisinde hava olmadığından emin olunmalıdır. Aksi takdirde jet etkisi ve dizel etkisi sızdırmazlık elemanını bozacaktır. Normal basınçta yağın hava doygunluk noktası aşıldığı anda sistem tehlikededir. Hatta doygunluk noktasının altında bile sistemde oluÅŸacak vakum havayı yaÄŸdan yoÄŸuÅŸturarak ayırabilir ve sızdırmazlık elemanına hasar verebilir. (Bkz. Kavitasyon) Sorunlu bir silindirde hasarlı sızdırmazlık elemanı sökülürken mutlaka bu pistonun tasarımcısı ve sızdırmazlık elemanı üreticisi ile birlikte incelenmelidir. Zira sızdırmazlık elemanının yenisi ile deÄŸiÅŸtirilmesi sorununuzu çözmeyecektir.
Kavitasyon
Basınçlı bir akışkan bir boÄŸazdan geçerken, örneÄŸin bir valften, akışkanın hızı artar. Bernaulli denklemine göre, (Pst + Pdyn. = sabit) hızdan dolayı dinamik basınç artınca statik basınçta meydana gelen azalma bir vakum oluÅŸuncaya kadar sürebilir. Sonuç yaÄŸdaki doymuÅŸ havayı buhar damlacıkları halinde açığa çıkartmaktır. Bu olay “kavitasyon” olarak adlandırılır. Bu buhar damlacıkları boÄŸazdan geçerken basınç alanına girdiÄŸinde patlarlar.
EÄŸer bu patlama sızdırmazlık elemanı veya metal bir yüzey üzerinde olursa, patlamada oluÅŸan büyük kuvvetler yüzeylerini bozacaktır. Bu durum “jet erezyonu” olarak adlandırılır. Hidrolik yağı ile çalışan sistemlerde kavitasyon oluÅŸma ihtimali çok azdır, çünkü yağın buhar basıncı çok düÅŸüktür. (1.5 - 2.5 torr) Ancak su ile çalışan sistemlerde kavitasyon oluÅŸabilir, çünkü suyun buhar basıncı 0.3 bar’dır ve açığa çıkan enerji metal yüzeyleri bile aşındırmaya yetebilir.
SONUÇ
YaÄŸ içinde çözülmemiÅŸ hava bulunması hidrolik sistem için çok büyük bir tehlikedir. YaÄŸ içinde hava niçin olur? Nasıl engelleyebiliriz?
1. Devreye alma, sökme takma sırasında sistemde hava oluÅŸur. Bir pompa, valf veya piston sisteme yeni baÄŸlandığında veya arıza veya bakım için sökülüp takılırken içindeki hava alınmalıdır. ÖrneÄŸin; pompalar, motor mili veya kasnaktan el ile döndürülerek hava alma tapalarından havası alındıktan sonra çalıştırılmalı, zira pistonlarda ise havanın atılması saÄŸlanmalı ve boru veya hortum baÄŸlantıları saÄŸlıklı yapılmalıdır.
2. BaÄŸlantı elemanlarının gevÅŸek olması sisteme hava giriÅŸine sebep olur. Kalitesiz baÄŸlantı elemanları kullanımı önemli bir etkendir. Ayrıca ÅŸok yükler ve vibrasyon olan sistemlerde (örneÄŸin iÅŸ makinaları) baÄŸlantı elemanları sıkça gevÅŸerler. Bu nedenle sık sık kontrolleri yapılmalı, mümkünse bu gibi makinaların baÄŸlantılarında sızdırmazlığı artırıcı kimyasal birleÅŸtiriciler kullanılmalıdır.
3. Tasarımdan gelen faktörler de yaÄŸ içine hava girmesine sebep olabilir. Birçok makine tasarımcısı yer problemi nedeni ile hidrolik tankı hacimlerinde ve pompa yerleÅŸiminde minimum ölçülerde çalışırlar. YaÄŸ tankının hacmi, tüm kullanıcılar max. yağı kullandığında pompanın emiÅŸi için gerekli emniyetli yaÄŸ seviyesini saÄŸlamalıdır. Ayrıca tanka yaÄŸ dönüÅŸü yüksekten, hızlı ve yağı çalkalandıracak ÅŸekilde olmamalı, pompa emiÅŸine yakın yere yapılmamalıdır. Özellikle iÅŸ makinaları gibi ÅŸok darbelere ve titreÅŸime maruz kalacağı belli piston imalatında ağır hizmet tipi sızdırmazlık elemanıler kullanılmalı ve bununla birlikte sızdırmazlık elemanı akma boÅŸluÄŸu fazla bırakılmalı, sızdırmazlık elemanı yataklama ringi ile desteklenmelidir.
4. Hidrolik tankı içinde geri dönüÅŸ hattı ile emiÅŸ hattı arasına dinlendirme perdeleri konulması yaÄŸ içindeki havanın engellenmesine yardımcı olabilir.
5. Pompanın hava emmemesi için tank içindeki akışkanın miktarı yeterli olmalıdır.
KAYNAKLAR
[1] PARKER SEALING HANDBOOK, CATALOQUE NO: 3353/D/E
[2] KASTAÅž KAUÇUK SAN. VE TİC. A.Åž. KATALOÄžU, KATALOG NO: 35001
[3] SIMRIT CATALOGUE, NO: 421 790-1093 BG